June 23, 2015

PLAN KEWANGAN DAN IMPIAN

Assalamualaikum.

Ramai antara kita yang dah start buat saving sejak dari muda-muda dulu kan.. dan eida percaya masih ramai lagi jugak yang belum ada kesedaran untuk menyimpan nie.

Sama macam eida juga.. Bila dah masuk 3 series baru ada kesedaran sikit pasal kepentingan pengurusan kewangan ni, 
and eida ada target eida sendiri yang eida nakk sangat capai before 40.

So jom kita tengok apa target kewangan eida tu?.. :


1. HARTANAH.

Nak sangat ada rumah sendiri..yang dibeli sepenuhnya oleh diri sendiri!...  x nak yang share with husband ..sebab eida nak ada pelaburan sendiri dalam bidang ni.


2. SIMPANAN TETAP SETIAP BULAN.

Kalau boleh eida nakkk sangat ada satu amount tetap yang eida boleh simpan dan kumpul. Now pun memang dah mula saving..cumanya amount selalu berubah ikut keadaan. So eida target before 40 mesti nak kena simpan sekurang-kurangnya RM1k sebulan secara konsisten.



3.SIMPANAN 24 BULAN GAJI.

Eida nak buat backup sekurang-kurangnya 24 bulan gaji kat dalam akaun yang x boleh sentuh. Kiranya this saving akan digunakan untuk time yang betul-betul emergency je..



4. KERETA IDAMAN.

At lease eida nak ada sebiji kereta idaman yang memang untuk kegunaan diri sendiri. Witch is kereta yang betul-betul dari hasil berbisnes!



5. BEBAS HUTANG

Rasanya yang ni yang paling utama sekali!. Eida nak sangat bebas hutang before enter 40. InsyaAllah eida sedang ke arah itu. Dan sekarang kalau boleh dah tak nak tambah hutang baru lagi dah. Mesti nak settle semuanya secepat yang mungkin.


Nie antara lima perkara yang eida akan pastikan eida berjaya capai. InsyaAllah, dengan cara pengurusan kewangan yang betul dan business yang eida buat sekarang, eida yakin sangat!.. Moga Allah mudahkan hendaknya!.

Aamiin.. aamiin..


love,
eida idris
0164061454

No comments:

Post a Comment